Cherry red summer apple isolated on white, macro close up with copy space

Hur gör jag för att hålla min vikt? Det är många av er som skriver till mig efter min viktresa med Ulrika Davidsson och 5:2 metoden och frågar hur det går och om jag fortfarande följer 5:2 dieten. Svaret på den frågan är nej, sedan i våras så äter jag helt efter viktväktarna. 5:2 var en fantastisk metod för mig för att relativt snabbt gå ner i vikt och hitta min målvikt innan jag kunde gå vidare. I samband med att jag hållit min vikt med 5:2 kände jag att jag behövde äta mer mat med tanke på att jag tränar så mycket, så idag räknar jag mina points och har jag hittat min stil med mat och träning som passar just mig. Jag håller min vikt, jag äter det jag vill, det är bara jag själv som bestämmer vad jag vill lägga mina points på. Vill jag en dag äta en godispåse eller ta ett glas champagne så får jag avstå från någonting annat, eller ta utav mina extra veckobonus poäng. Den vikt jag har idag har jag inte alltid haft och jag har väldigt lätt att gå upp i vikt, det räcker med att jag tittar på en chipspåse! Så för min del är det väldigt viktigt att vara strikt i både träning och kost. Det är väldigt lätt att ta det där lilla extra, men det där lilla extra tenderar oftast i att man tappar kontrollen på vad man äter och med hjälp av den app jag har i telefonen idag, där jag skriver in allt jag äter, har jag full kontroll på vad jag äter. Men märker också när man jag tar den där godisbiten eller glaset vin extra att det sticker fort iväg i pointsen så hade jag inte appen att använda skulle jag nog äta lite för mycket var och varannan dag, just för att jag är en liten godisråtta :-). Och det skulle tendera en viktökning.

Träning ihop med kost är a och o. Många säger att bara man tränar så kan man äta vad man vill, det kanske några kan, men jag kan definitivt inte göra det. Jag tränar oftast 5-6 dagar i veckan och varierar då mellan löpning, crosstraining och PW, skulle behöva lägga in lite styrketräning men jag tycker det är så tråkigt :-). Men det är just kombinationen mellan träningen och kosten som gör att jag kan hålla min vikt men ändå kunna unna mig lite av det där extra goda… Nu kommer julen och min stora last är mammas ris ala malta men den tänker jag äta utan att ha dåligt samvete, får träna lite extra.
Men har ni funderingar på att göra någonting åt er kost och mathållning men ändå inte vill ha ett för tufft program så kan jag rekommendera att ni tar kontakt med ett Viktväktar kontor i närheten av där ni bor.

Det är klart att även jag kan få ett eller två kilo extra vid sommar och högtider men det tar jag snabbt igen men mina 10 kg som jag gick ner i samband med 5:2 metoden dom håller jag.

hur gör jag 1

Det var lite hur jag äter och lever idag…

Önskar Er en fin dag!

Kram

Vitaestilo
vitaestilo@gmail.com

3 tankar om “Hur gör jag?”

  1. 10 kg! Fantastiskt och gratulerar till att ha hittat ditt sätt att balansera träning och kost för att både kunna unna dig och samtidigt uppnå dina mål. Jag har inte riktigt kommit dit ännu men är på god väg hoppas jag. Ha en fortsatt bra dag.

  2. Precis man kan inte äta vad man vill bara man tränar. Blir galen när folk säger det. För det kan inte jag. Träna är bra men kosten har minst 70 % av betydelsen för vikten. Tack för att du skrev det där.
    Kram
    Maria

  3. Håller med:) Viktväktarna är tricket för att förstå vad man stoppar i sig. Är man bara frisk så är det ju “bara” så att man måste förbränna det man äter, annars ökar man i vikt. Plättlätt (och faktiskt roligt) att gå ner med den appen (kom i håg nu att jag menade om man är frisk).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *