julklappar_2016

Online handeln väntas slå nya rekord och svenskarna fortsätter handla på nätet.

( Detta är ett annonssamarbete)

Enligt SCB:s undersökning 2012 handlade 74% av Sveriges befolkning (ålder 16-54) på nätet, och idag uppger 84% av internetanvändare att de någon gång handlat online.  När undersökningen gjordes första gången 2000, var denna siffra endast 10%. Onlinebutikernas satsningar de senaste åren har förändrat handelsindustrin, och i takt med att webbmarknader tar allt större kliv mot att vara jämnlika med traditionella butiker, tycks ingenting kunna vända onlinehandelns positiva trend.  En stor anledning till att intresset har ökat är för att vi är mindre rädda idag för att utsättas för kreditkortsbedrägeri, med en sänkning från 72% till 21%.

Med giganter som Amazon i fronten omsätter onlinehandeln numera belopp av astronomiska mått. I Norden, med svenskarna i topp, omsatte e-handeln hisnande 141.3 miljarder kr 2015 (en ökning med 19 % jämfört med tidigare år), vilket inte skiljer sig nämnvärt mot den aktuella statistiken för den traditionella handelsbranschen utanför internets gränser.

I dagsläget tyder ingenting på att denna handelstrend är på väg att avta, snarare tvärtom, och det gäller verkligen för webbutiker att utmärka sig för att vinna kundernas intresse och förtroende. En relativt ny aktör på den svenska marknaden är onlinebutiken presenter.se.

Med sitt personliga utbud av presenter har webbutiken på relativt kort tid lyckats initiera en ständigt växande kundkrets i Sverige. Innan företaget lanserades i Skandinavien sommaren 2016, var marknader i andra delar av Europa redan befästa, hade grundaren för presenter.se, Leandro Sanchez, en strävan efter att utöka sitt försäljningsområde och erbjuda sina produkter för en bredare marknad. Att expandera och ta sig an en annan målgrupp i en så pass konkurrenskraftig bransch, kräver att en butik stramar upp sin nisch och hittar sin unika plats bland det varierande utbudet på den aktuella marknaden. För presenter.se innebar det ett nytänkande och flertalet innovativa förändringar för att anpassa sitt utbud för detaljmedvetna och kvalitetskrävande skandinaver och samtidigt behålla de humoristiska inslagen som blivit ett av företagets signum.

Hur kommer det sig att allt fler aktörer ger sig in i branschen och vad beror egentligen denna explosionsartade ökning av onlinehandeln på? Ja, anledningarna verkar vara av skiftande karaktär.  Statistik visar att folk i allmänhet allt mer föredrar att sitta hemma Iugn och ro och göra sina inköp. De tidigare kraven på att man ville få en känsla av själva produkterna genom att handgripligen känna och ta på varan, tycks bli allt mindre betydande. En annan problematik var i begynnelsen själva tidsaspekten for leverans, men i takt med allt snabbare leveranser och returneringsmöjligheter, är dessa initiala hinder numera ett minne blott. Även betalningar online verkade tidigare vara ett orosmoment fast tack vare allt säkrare metoder och trygg e-handel, känner sig majoriteten av svenskarna numera inte rädda för att betala sina presenter och varor online. I dagens stressade tillvaro har allt fler svårt att ta sig till traditionella butiker under normala affärstider, och missar på så vis shoppingmöjligheter vilket inte är något problem för en onlinebutik som har öppet dygnet runt.

 Valmöjligheterna till högklassig, billigare och rolig handel är nästintill oändliga på nätet och statistiken talar helt klart för att allt fler svenskar kommer att välja nätbutiker när det är dags att inhandla årets julklappar och presenter

julklappar-1

Vitaestilo
vitaestilo@gmail.com

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *